25 maj 2013

Gula krukor

Jag tänkte snart bege mig ut i trädgården för att både gräva upp och gräva ner diverse växter, men tänkte plantera ut ett inlägg innan jag försvinner. Jag försökte tänka efter om jag hade något trädgårdsrelaterat och det närmsta jag kommer är två gula krukor som nyligen dykt upp i mitt hem.

Först ut en kruka från Upsala-Ekeby i storleken 2. Det här är en av dom krukorna som det inte verkar finnas något namn på. Sedan tidigare har jag en vit variant i storlek 1.





Ännu en namnlös kruka. Jag har inte ens hitta tillverkare till den här. Först när jag såg den så trodde jag den var ny eftersom den inte hade en skråma i glasyren, men sedan så såg jag undersidan och började fundera. Nya krukor har väl aldrig någon storleksmärkning undertill?
Det är inte Ekeby i alla fall. Det ser jag både på undersidan och på glasyrens färg och textur. Någon som har en susning om ursprunget? 





Foto © AL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar