1 augusti 2012

Lorry från Reijmyre

Jag fick nyligen 4 st fina vinglas, eller skumpaglas kanske, av en kompis. Ett rött, två ljusgråa och ett ljusblått glas. Glasen heter Lorry och kommer från Reijmyre glasbruk. Det ljusblå glaset är så tunt att jag knappt vågar dricka ur det. Det får stå längst in så jag inte stöter till det.
Lorry har producerats i ett antal färger förutom dom som jag har. Vad jag sett så finns dom även i grönt, turkosgrönblått, mörkare blått, ljust rosalila och klarglas. Ingen verkar veta vem som formgav glasen.

Edit:
Mysteriet med Lorry är löst. I gruppen Glas från Reijmyre på Facebook berättade sonen till Lennart Rosén hur det gick till. Restaurangen Lorensberg i Göteborg nyinvigdes i början på 50-talet och då ville ledningen ha en ny servis. Lennart Rosén utvecklade glasserien Lorry tillsammans med Lorensbergs källarmästare.
Lennart Rosén formgav även Mambo-glasen (som också dom var restaurangglas).





Foto © AL

1 kommentar: