14 juli 2012

Svarta assietter

Jag vet inte varför jag bestämde mig för att börja samla på det här porslinet från Gefle. Förmodligen för att jag blivit inspirerad av bloggen Mangania du älskade... och lite till. Jag tror i alla fall att jag har någon slags plan på att samlingen ska passa ihop med något annat i mitt kökskåp. Vi får se.
Jag tror inte tallrikarna har något namn, men det vet kanske någon där ute. Modellen heter S. Men vem är formgivaren? Är det Arthur Percy eller någon annan? Ser i alla fall på djupstämpeln att assietterna är gjorda på 1930-talet.

Edit: Nu har jag fått information om att det är Arthur Percy som formgivit faten. Skönt att få det bekräftat. Fick även veta det här av Manganiabloggaren:

"De svarta delarna i den svarta "konstglasyren" = lite mer eller mindre oljig yta, kallas ofta för begravningsporslin."





Foto © AL

6 kommentarer:

  1. Svart porslin är riktigt snygg. Blir läckert att bryta av med någon annan färgklick.

    SvaraRadera
  2. Jag tror det var det jag tänkte när jag tog reda på dom. Svart är en bra basfärg och 30-talet är min favoritperiod, så det bara att pressa in dom i kökskåpet.

    SvaraRadera
  3. Det är Percy som har varit framme :-) De svarta delarna i den svarta "konstglasyren" = lite mer eller mindre oljig yta, kallas ofta för begravningsporslin. Detta genom att det var i det sammanhanget som de plockades fram till finfikan på 40-/50-talet!

    Jag blir lika glad varje gång någon hittar till min lilla samala blogg!!!

    SvaraRadera
  4. Åhå, intressant det där om begravningsporslin. Det hade jag ingen aning om faktiskt. Måste skriva in informationen i inlägget.

    Din blogg är både informativ och inspirerande. Sånt gillas alltid.

    SvaraRadera
  5. Så roligt att se dem i svart! Fram tills idag hade jag aldrig sett serien förut, men så sprang jag på fem gröna assietter på loppisturen på lunchen. Skulle vara intressant att få veta mer om den, om den finns i andra färger osv. Snygga att duka med!

    SvaraRadera
  6. Ja, jag såg ditt inlägg med faten. Fina i grönt. Jag har ingen aning om faten finns i andra färger, kanske i rubin-glasyren.

    SvaraRadera