30 maj 2012

Rökgråbruna glas

Dom här glasen är numera parkerade i mitt köksskåp. Rökgråbruna och 9,5 cm höga. Jag har inte en aning om vem som tillverkat dom, men jag har tror jag börjar att kolla på glas från Sandvik, Elme och Johansfors glasbruk för att se om jag hittar någon information. Den närmaste jag kommit i min undersökning är Alsterfors glasbruk och Edvin Ollers.
Som läget är nu så hamnar glasen i fliken OIDENTIFIERADE FYND tillsammans med dom andra ufo:na. Gå gärna in på den sidan och se om ni kan hjälpa oss med identifiering. 





Foto © AL

2 kommentarer:

  1. Det där tror jag är glas från Sandviks glasbruk, jag har en vas i nån låda i samma stuk, har för mig den blev identifierad som Sandvik. Då är det troligen Edvin Ollers.

    SvaraRadera
  2. Ja, både Sandvik och Johansfors har funnits i mina tankar, speciellt Sandvik eftersom det är en sån typisk färg. Jag tror jag ska fokusera på Sandvik idag och se vad jag hittar. Jag är ett stort fan av glasbruksvagabonden Ollers, så för mig får det gärna vara han som är formgivare.

    SvaraRadera