14 september 2011

En av mina favoriter

Jag har sista tiden haft turen att stöta på en av mina absoluta favoriter, William Stenbergs fat 'Filigran' som Gullaskruf glasbruk gjorde för Firma Svenskt Tenn. Redan 2008 fyndade jag det gröna fatet, men sedan har det tagit mer än 3 år att hitta fatet i andra färger.



För någon vecka sedan hittade jag ett fat i kornblått och i måndags hittade jag ett fat i klarglas. Jag är väldigt förtjust i 'Filigran'. Kanske är det 30-talsformen som gör att jag gillar den så mycket.



Så här ser min fat ut tillsammans. Andra färger man kan hitta är orange, röd, smutsgul och mörkare grön. Det finns även runda fat, men dom har jag inte sett mer än på bild.



Här kan ni få se skillnad på kantdetaljerna mellan William Stenbergs fat (vänster) och Estrid Ericsons fat (höger). Båda faten har samma färg på glasmassan och är gjorda för Svenskt Tenn.



Foto © AL

1 kommentar:

  1. Jag hittade ett grönt runt fat på Myrorna förra året för en rätt billig penning. Det var lite repigt och jag var inte så sugen på att behålla det själv, så jag sålde det på Tradera. Det var lite svårt att hitta korrekt information om det. Tror aldrig jag fick klart för mig vem formgivaren var faktiskt. Men nu vet jag. :)

    SvaraRadera