21 juni 2011

Den tidlöse Kjell

Ja, vad säger man. Nog skriker väl det här Gullaskruf om något. Det här 30,5 cm höga blomglaset hittade jag i lördags, till min stora förvåning kan jag tillägga. Inte hittar man Gullaskrufs blomglas alltför ofta i västerbotten. Kjell Blomberg är formgivaren och vasen kallas för KB63/4, vilket borde betyda att årtalet var 1963.


Jag har börjat fundera över hur det kommer sig att just glas från Gullaskruf inte värderas så högt här i stan. Jag är inte ledsen på nått sätt för att jag får köpa sakerna till lågt pris, utan mest förvånad eftersom man sätter överpriser på allt annat som andas det minsta lilla 50-, 60- eller 70-tal.
Jag har kommit fram till att Gullaskruf, och då speciellt Kjell Blombergs design, är så tidlös och modern att prissättaren tror att det är nyproducerat. Det har hänt allt för ofta för att det ska vara en slump. Eller så är det kanske så att personalen helt enkelt tycker att formgivningen är fruktansvärt ful och inte värt nått.
Men who cares? Nu står vasen/glaset placerat i mitt fönster och kommer stå där ett bra tag framöver. För jag gillar då minsann Gullaskruf.


Foto © AL

2 kommentarer:

  1. Han är min Gullaskrufs-favorit, jag har köpt ganska mycket av Kjell Blomberg i allmänhet, både glas, porslin (Gefle) och keramik (Gefle/UE). Jag borde kanske göra ett inlägg om detta, han är ju rätt anonym annars bland de stora formgivarna...

    Glaset var riktigt fint! Jag tycker mig se samma sak här nere vad gäller KEBs formgivning (och även Gullaskruf i allmänhet), det mesta kan man hitta oerhört billigt, vilket jag är glad för, det ger oss fantaster en möjlighet till en stor och fin samling :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, gör ett inlägg om Kjell. Det känns som att han var en fullkomlig idéspruta och otroligt produktiv.
    Du kan även räkna in metall (mässing tror jag) i hans material. Om du letar på PES så kan du se en fin lampfot som han gjort och som jag gärna skulle vilja lägga beslag på. Fast julstjärnan är en ännu större favorit.

    Precis, samlingen kan utökas utan att man blir ruinerad. Jag tror att han är så modern att ingen fattar att formgivningen är 50 år gammal, det är först när det finns kvar en etikett som priserna kan bli lite högre.

    SvaraRadera