16 augusti 2008

Fruktservis från Gefle

Kommer även att ta hem mina fruktfat från Gefle. Dom här assietterna i modell AD var faktiskt det första jag ropade in på auktion. Jag måste ha varit runt 20 och var där med min kompis och hennes mamma. Dom förstod inte alls varför jag ville köpa tallrikarna, men jag tyckte dom var snygga. Det stora fatet har jag fått efter tant H.


Upptäckte att det fanns två sorters stämplar på det stora fatet. Ett som stämplats in och ett som tryckts dit. Jag måste undersöka varför man gjort så.


Från "Gefle Porslin - Modeller och dekorer" av Tord Gyllenhammar:

"Fabriksstämplarna kombineras ofta med dekorstämplar, inpressade modellstämplar och dekoratörssignaturer mm. Under 40-50 talen förekom på några större serier även månadsstämplar där tre eller fyra siffror anger månad och år. På rågodset förekom sedan tidigare inpressade datumsiffror."

Foto © AL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar